Pomysły i inspiracje UX dotyczące interfejsu użytkownika

Skąd czerpię pomysły i inspiracje UX? Między innymi poprzez przeprowadzanie i analizę wyników własnych testów A/B, jak również poprzez sprawdzanie wyników testów, którymi dzielą się czołowe firmy, takie jak Netflix, Google czy Booking.

Ale co dokładnie należy rozumieć przez „przyjazność dla użytkownika”? O jakich ulepszeniach mowa? Poniżej dzielę się kilkoma wskazówkami.

1. Walidacja „inline”

Kiedy masz do czynienia z formularzami i komunikatami o błędach, najlepiej jest wykryć czy coś jest nie tak i pokazać to użytkownikowi bezpośrednio w polu, którego dotyczy błąd. Jak to zrobić? Wyświetlając komunikat o błędzie w momencie jego wystąpienia, na przykład po prawej, poniżej lub nawet w polu wprowadzania. Często formularze, które są niepoprawnie przygotowane, pokazują ogólną informację na dole formularza o błędach a użytkownik sam musi się domyślać, gdzie ten błąd popełnił. To prowadzi to frustracji i porzucenia tego zadania – użytkownik jest niezadowolony a Ty tracisz klienta.

Każdy formularz wymaga własnego podejścia, ale ogólnie walidacja inline w formularzach to duża poprawa użyteczności… i ostatecznie konwersja.

2. Jedna kolumna zamiast wielu kolumn

Najlepiej jest mieć układ jednokolumnowy, a nie wielokolumnowy. Układ jednokolumnowy daje odwiedzającym większą kontrolę nad czytanym tekstem. Taki układ tekstu zapewnia też znacznie wyższy komfort czytania i skanowania strony wzrokiem przez użytkownika. Podczas gdy układ wielokolumnowy jest niewygodny w czytaniu co stanowi dodatkowy problem, odwracając uwagę odwiedzających od głównego celu strony.

Poprowadź odwiedzających Twoją stronę tak, jak by czytali historię, a na jej końcu niech znajdą wezwanie do działania.

3. Doświadczenia klientów

Zamiast mówić o sobie, nie ma lepszego sposobu niż dzielenie się przez klientów swoimi doświadczeniami online dotyczącymi Twojej firmy. Na przykład użyj recenzji Google. Google oferuje tę usługę za darmo, a daje to także natychmiast poprawia wyczuwalności w lokalnych wynikach wyszukiwania.

Opinie klientów zwiększają również Twoją konwersję. Obserwowanie, jak Twoi klienci/użytkownicy Cię wspierają i rozmawiają o Twojej firmie, może być świetnym sposobem na wzmocnienie wezwania do działania.

4. Mniej pól formularza

Często słyszanym życzeniem moich klientów jest dodanie do formularzy jak największej liczby pól formularza. W końcu chcą wiedzieć jak najwięcej od swojego przyszłego klienta. Jednak… odwiedzający naturalnie nie są chętni do wykonywania dużej ilości pracy, zwłaszcza jeśli szukają „szybkiego” kontaktu. Istnieje duże ryzyko, że użytkownicy zrezygnują i wyjdą z Twojej strony.

Zadaj sobie pytanie, czy każde pole jest naprawdę potrzebne i usuń jak najwięcej pól. Jeśli masz naprawdę dużo pól opcjonalnych, rozważ podanie ich w kilku krokach (w zakładkach). Łatwo jest przesadzić z ilością pół, ale często mniej pól da lepszą konwersję. Wreszcie, zawsze możesz poprosić klienta o uzupełnienie brakujących informacji o numer telefonu i czy numer buta w późniejszym kontakcie 😉

5. Podstawowe i dodatkowe przyciski akcji

Kolejny ważny aspekt w projektowaniu UX! Podstawowe i dodatkowe przyciski akcji (CTA). Również często słyszane pytanie od klienta, który po zapoznaniu się z propozycją projektu pyta, czy wszystkie przyciski mogłyby być takie same, bo tak jest ładniej. Chętnie napiszemy na ten temat osobny wpis, ale na razie tylko krótko odpowiem że nie 😉

Podstawowy przycisk akcji, zwany Call To Action, to przycisk, który pozwala użytkownikowi osiągnąć najważniejszy cel. Działania drugorzędne to działania, które są mniej ważne. Przycisk z akcją np. zamówienia, skontaktowania się z nami czy zapytania o wycenę jest ważniejszy niż przycisk z funkcją anulowania czegoś, przycisk „czytaj więcej” lub „zobacz”. W końcu chcesz, aby odwiedzający wykonał akcję, więc ten przycisk musi być wyraźniej widoczny i nazywamy go głównym przyciskiem akcji.

Jest to też bezpośrednia odpowiedź na pytanie, dlaczego projektuję minimum dwa rodzaje przycisków w witrynie lub sklepie internetowym, a nie tylko jeden. Zwracając szczególną uwagę na projekt tych przycisków, zapewniam poprawny przepływ akcji na stronie dla każdego użytkownika, co przekłada się też na większą pewność użytkowników na to, co się stanie, gdy klikną dany przycisk.

Masz jeszcze pytania lub chcesz mieć stronę, w której zastosuję podobne rozwiązania? Daj mi znać!

Podobne wpisy