Co to jest społeczny dowód słuszności i 5 sposobów na wykorzystanie go na swojej stronie internetowej
Jaki jest najlepszy sposób, aby ktoś, kogo nigdy nie spotkałeś, ci zaufał? Cóż, jeśli ktoś inny poleci mu Ciebie.
Rzeczywiście, dobre strony i sklepy internetowe naprawdę dobrze radzą sobie z wykorzystaniem dowodów społecznych, aby zdobyć zaufanie odwiedzających. Jeśli odwiedzający Twoją witrynę Ci ufają, są bardziej skłonni do kupowania od Ciebie lub polecania Cię komuś innemu, co pomoże Twojej firmie szybciej się rozwijać.
Ale czym właściwie jest dowód społeczny i jak właściciel małej firmy może z niego skorzystać? Przejdźmy do szczegółów.
Co to jest społeczny dowód słuszności?
Jeśli chodzi o tworzenie stron internetowych, społeczny dowód słuszności to pozytywne rzeczy, które inni mówią o Twojej firmie, które możesz opublikować na swojej stronie internetowej – dzieje się tak, gdy ktoś ręczy za Ciebie lub Twój produkt albo bezpośrednio poprzez recenzje, albo pośrednio, po prostu będąc klientem.
Przykłady społecznego dowodu słuszności obejmują:
- Opinie
- Oceny
- Logo mediów
- Studium przypadku
- Wzmianki w mediach społecznościowych
- Logo klienta
- Liczba użytkowników/klientów
- Liczba sprzedanych produktów
- Nagrody i odznaki
Celem dowodu społecznego jest przekonanie nowych potencjalnych klientów nie tylko, że Twoja witryna jest godna zaufania, ale także, że ludzie kochają Twój produkt lub usługę.
Dla firmy ważne jest, aby z czasem gromadzić opinie i recenzje i, jeśli to możliwe, przekształcać je w elementy dowodu społecznego, które można opublikować w swoim sklepie internetowym. Może to przede wszystkim pomóc w poprawie współczynników konwersji, ale może również mieć pozytywny wpływ na ruch, czas spędzony na stronie i inne ważne dane, które mają wpływ na Twoje przychody.
Przyjrzyjmy się w praktyce 5 przykładom dowodu społecznego i sposobom ich wykorzystania na swojej stronie.
5 rodzajów społecznych dowodów słuszności i jak ich używać na swojej stronie internetowej lub w sklepie internetowym
1. Recenzje użytkowników
Recenzje użytkowników są najbardziej podstawowym, prostym i skutecznym rodzajem dowodu społecznego. Ponadto jest to jeden z najłatwiejszych sposobów na początek.
Opinie użytkowników wskazują odwiedzającym witrynę, że inne osoby miały pozytywne doświadczenia z Twoim produktem lub usługą. A 88% konsumentów ufa opiniom użytkowników tak samo jak osobistym rekomendacjom.
Aby zebrać wywiady z użytkownikami do opublikowania na swojej stronie, możesz poprosić klientów, z którymi masz dobre relacje, o napisanie recenzji, lub możesz po prostu wysłać klientom zimną wiadomość e-mail z prośbą o opinię. Wybierz najlepszą opinię, uzyskaj pozwolenie (i zdjęcie, jeśli to konieczne) od osoby, która je dostarczyła, i opublikuj!
Porada: jeśli Twoja firma otrzymuje świetne opinie w Mapach Google, możemy je zintegrować z Twoją stroną.
2. Zdjęcia osób korzystających z Twojego produktu
Dla właścicieli firm, jednym z najlepszych sposobów na zaprezentowanie swoich produktów i zdobycie zaufania są zdjęcia. Zdjęcie szczęśliwej osoby cieszącej się Twoim produktem powie więcej niż jakikolwiek opis tekstowy.
Posiadanie dedykowanej sekcji dla treści generowanych przez użytkowników może pomóc pokazać, że ludzie nie tylko korzystają z Twoich produktów, ale są nimi tak podekscytowani, że chcą o nich mówić publicznie.
Aby zebrać potrzebne materiały, zawsze możesz uruchomić konkurs w mediach społecznościowych, w którym prosisz ludzi o przesłanie lub opublikowanie zdjęć w zamian za jakąś nagrodę, np. rabat lub gratis. Ponownie – nie zapomnij poprosić o zgodę przed opublikowaniem tych zdjęć na stronie internetowej.
3. Logo klienta
Jeśli jesteś usługodawcą lub sprzedawcą detalicznym obsługującym głównie klientów korporacyjnych, prawdopodobnie nie ma sensu dodawać zdjęć osób „korzystających” z Twoich usług. Alternatywną opcją jest dodanie logo klienta. Jeśli masz firmy, które są zadowolone z Twoich usług, możesz utworzyć sekcję „Główni klienci” na swojej stronie internetowej, w którym możesz dodać logo klienta.
Oczywiście im bardziej rozpoznawalni są Twoi klienci, tym lepiej. Ale nawet przedstawianie firm, które nie są dobrze znane, nadal służy jako dowód społeczny pokazujący, że są ludzie korzystający z twoich usług i są z nich zadowoleni.
Ilekroć widzisz, że masz dobre relacje z klientem, którym chcesz się pochwalić innym, po prostu zapytaj, czy zgadza się żebyś użył jego logo w swojej witrynie. Jest to standardowa strategia dla firm B2B i wszyscy, od małych agencji po światowej klasy korporacje, stosują tę taktykę społecznego dowodu słuszności.
4. Logo mediów
W miarę rozwoju firmy prawdopodobnie będziesz aktywnie lub biernie otrzymywać wzmianki w ważnych mediach. Niezależnie od tego, czy jest to wywiad dla lokalnej witryny informacyjnej, wzmianka na blogu branżowym, czy blog gościnny pomagają one legitymizować Twoją markę w oczach opinii publicznej i, oczywiście, nowych klientów.
Za każdym razem, gdy otrzymasz wzmiankę, z której jesteś dumny, możesz dodać ikonę multimedialną do sekcji „Pisali o nas” lub „W mediach” na swojej stronie internetowej lub w sklepie internetowym.
Rodzaj biznesu, który najbardziej na tym skorzysta, to taki, który poszukuje nowych partnerów lub finansowania, np. startup. Inwestorzy często chcą zobaczyć zainteresowanie i zainteresowanie publiczne Twoim produktem lub usługą, a publikacje w mediach to dobry sposób na pokazanie, że świat jest zainteresowany i rozmawia o tym, co masz do zaoferowania.
Zebranie wystarczającej liczby wzmianek w mediach może stanowić wyzwanie, ponieważ często wymaga znacznych wysiłków PR – pisania artykułów i aktywnego zaangażowania w media. Jeśli pasywnie zbierasz ciekawe wzmianki o marce, to dobrze jest je pokazać, ale jeśli nie jesteś startupem, to może zastanów się czy wysiłek w nie włożony, przełoży się na korzyści dla Twojej firmy.
Wskazówka
Ważne jest, aby dodać link do plakietki prowadzącej do oryginalnej publikacji. W ten sposób ludzie mogą sprawdzić, czy loga są prawdziwe i czy nie koloryzujesz 😉
5. Studia przypadków
Studia przypadków to fantastyczny sposób na dogłębną prezentację tego, jak dokładnie pomagasz swoim klientom. Po raz kolejny ten rodzaj społecznego dowodu będzie bardziej odpowiedni dla firm B2B, jednak nawet niektóre ogólne produkty konsumenckie można przekształcić w studium przypadku. Na przykład, jeśli prowadzisz sklep eCommerce, który sprzedaje suplementy diety lub kosmetyki, możesz poprosić klienta, aby prowadził dziennik, w jaki sposób Twoje produkty przynoszą mu korzyści, a następnie przekształcił go w studium przypadku.
Zazwyczaj studia przypadków będą pisane i publikowane na Twoim blogu. Ale możesz przekształcić je w element dowodu społecznego na swojej stronie głównej, tworząc dla niego sekcję, a następnie dodając przycisk, który prowadzi do pełnego badania na blogu.
Studium przypadku generalnie odpowiada na 3 główne pytania – czym jest projekt, jakie było wyzwanie klienta i jak pomogłeś go rozwiązać. Ponownie, ważne jest, aby współpracować z klientem podczas opracowywania studium przypadku, aby uzyskać jego zdanie, konkretne dane i pozwolenie na publikację.
Uwagi końcowe
Jeśli dopiero zaczynasz swoją działalność lub jeśli wcześniej nie myślałeś o dowodach społecznych, będziesz musiał włożyć trochę wysiłku, aby zebrać wszystkie potrzebne treści. Na szczęście, gdy już to zrobisz, bardzo łatwo jest dodać go do swojej witryny – po prostu napisz do nas i wszystko umieścimy na Twojej stronie.
Nie musisz wdrażać wszystkiego, co omówiliśmy w tym artykule. Najważniejszą rzeczą, z której skorzysta każda firma, są recenzje. To powinno być twoim najwyższym priorytetem. Jeśli jednak masz ochotę pójść o krok dalej z dowodami społecznościowymi i doładować swoją witrynę, miejmy nadzieję, że różne sposoby opisane powyżej pomogą Ci to zrobić.
Pamiętaj też, że powinieneś aktualizować sekcje dowodów społecznych, gdy uzyskasz lepsze recenzje, większe publikacje i więcej klientów. Pomoże to Twojej firmie szybciej się rozwijać i pokaże każdemu nowemu klientowi, że jesteś gwiazdą rocka, która go nie zawiedzie.