Testy A/B – czym są i jakie mają zastosowanie w praktyce

Testy a/b - czym są i jakie mają zastosowanie

Czym są testy A/B i kiedy warto je przeprowadzić? Jak się do nich przygotować i jak je zrealizować z zadowalającym skutkiem? W dzisiejszym artykule omówimy sobie ten właśnie temat. Bierzemy pod lupę test A/B, który bywa określany także mianem testu porównawczego. Pełni bardzo ważną funkcję w projektowaniu stron internetowych, zwiększaniu współczynnika konwersji, ale nie tylko. Sprawdźmy więc co musisz wiedzieć o testach A/B i jakie jest ich zastosowanie.

Czym są testy A/B?

Test A/B to najprościej mówiąc metoda badawcza, która polega na porównaniu minimum dwóch wersji danej zmiennej. Co to oznacza? Porównujemy dwie wersje strony internetowej, landing page’a, poszczególnych elementów strony (np. przycisku czy call to action), reklamy czy też newslettera.

Testy A/B są najczęściej przeprowadzane w taki sposób, że odbiorców dzieli się na kilka równych segmentów (najczęściej dwa segmenty po 50% użytkowników każdy), a następnie każdy segment otrzymuje widok innej wersji strony, reklamy czy maila. Jak więc widzimy testy A/B są ściśle związane z projektowaniem UX, czyli projektowaniem mającym maksymalnie ułatwić użytkownikom korzystanie z danej strony internetowej. Ich konsekwencją jest znalezienie takiego wariantu, który sprawia, że większa ilość użytkowników wykona pożądane działanie np. zakupu produktu czy podania swojego adresu mailowego w celu kontaktu. Żeby sprawdzić, która wersja strony jest najbardziej skuteczna, weryfikuje się zwykle współczynnik konwersji

Jakie zastosowania mają testy A/B?

Testy A/B są niezwykle przydatne pod warunkiem, że ich cel jest ściśle zdefiniowany. Najczęściej stosuje się je w przypadku stron internetowych, na których ruch jest stosunkowo duży. Tym samym mamy do dyspozycji dużą grupę użytkowników, która pozwoli nam szybko zebrać interesujące dane. Możliwe będzie wówczas uzyskanie miarodajnego wyniku testu. W przypadku, jeśli ruch na stronie jest bardzo niski, może upłynąć trochę czasu zanim uda się nam wysnuć wnioski, która wersja jest lepsza.

Żeby test A/B miał sens, musimy bardzo dokładnie zmierzyć wynik, a więc konieczne jest ustalenie celu. Może to być m.in.:

  • zakup produktu,
  • zapis do newslettera,
  • pobranie lead magnetu ,
  • zarejestrowanie się ,
  • wypełnienie formularza,
  • kliknięcie w określony przycisk.

Okazuje się, że zmiana koloru przycisku ma znaczenie…

Mogłoby się wydawać, że taki element jak kolor przycisku czy jego umiejscowienie nie będą miały aż tak wielkiego znaczenia, ponieważ kluczowa jest odpowiednia treść i CTA. Nic bardziej mylnego. W wielu przypadkach taka nieduża zmiana może przynieść niesamowite korzyści. Dlatego bezwzględnie warto inwestować w solidnie przeprowadzane testy A/B.

Testy a b to skuteczne narzędzie optymalizacji działań marketingowych.

Nadrzędnym celem testu ab jest optymalizacja budżetu marketingowego i zaprojektowanie strony, która będzie generowała wysoką konwersję. Mówiąc prościej, projektowanie i przeprowadzanie testów ma sprawić, że użytkownik będzie jak najbardziej zachęcony do wykonania określonych działań. Warto też podkreślić, że podczas testów powinna być testowana jedna zmienna na raz np. kolor (w dalszej części tego artykułu omówimy także testy bazujące na kilku zmiennych).

testy a/b

Jak przygotować się do testów A/B?

Ogromnym atutem testów A/B jest fakt, że są przydatne podczas analizy większości elementów na stronie. Sprawia to, że jeśli raz znajdziesz specjalistę, który się tym zajmuje, możesz na bieżąco korzystać z jego wiedzy i optymalizować swoje kampanie, podstrony albo nowe landing page. W niektórych przypadkach wstępna ocena wykaże, że test A/B może nie być potrzebny. Czasami warto najpierw skorzystać z heatmapy lub innych narzędzi analitycznych. Jeśli jednak w toku analizy okaże się, że test A/B jest niezbędny, omówmy sobie jak się przygotować do jego przeprowadzenia.

Na początek warto określić problem.

Nie wystarczy ustalić, że zbyt mało osób kupuje Twój produkt lub zbyt mało osób wchodzi na Twoją stronę. Dobrze, jeśli już na początku założymy sobie jakie elementy wpływają negatywnie na problem konwersji. Możemy założyć, że problem tkwi np. w CTA, ponieważ mało osób reaguje na jego treść i wówczas to na tym właśnie elemencie skupimy się podczas testów. Ten etap możemy określić jako postawienie hipotezy. Wiąże się ona z dogłębnym przeanalizowaniem co mogłoby spowodować, że aktualna sytuacja ulegnie zmianie.

Niezwykle istotną rolę odgrywa wiedza na temat psychologii projektowania.

Przykładem może być Prawo Fittsa, mówiące o tym, że czas, który jest potrzebny do trafienia w cel zależy w dużej mierze od rozmiaru celu oraz odległości między nim, a osobą celującą. Wnioski, które z niego płyną to np. przycisk powinien być odpowiednio duży, zwłaszcza na mniejszych urządzeniach mobilnych lub jeśli mamy na stronie dwa przyciski to należy zachować między nimi odpowiednio dużą odległość. 

test ab współczynnik konwersji

Współczynnik konwersji będzie nadrzędnym wyznacznikiem sukcesu.

Żeby wiedzieć, które z wprowadzonych zmian mają wpływ na zachowanie użytkowników, musimy mieć punkt odniesienia. W zdecydowanej większości przypadków, takim punktem odniesienia będzie współczynnik konwersji. Najczęściej dążymy to tego, żeby był jak najwyższy, jednak czasem, np. w przypadku sklepów internetowych, może się okazać, że wyższy współczynnik konwersji nie daje większego przychodu, ponieważ spadła wartość zamówienia. Jednak dla większości stron internetowych to on będzie najlepszym wyznacznikiem sukcesu. Dlatego warto również zadbać, o jego poprawne liczenie przez narzędzia takie jak Google Analytics.

Jak przeprowadzić testy A/B, czyli jak to wygląda w praktyce?

Do wykonywania testów A/B służą różne narzędzia. Wiele wiodących rozwiązań do e-mail marketingu zapewnia taką możliwość. W przypadku stron internetowych możemy wymienić np. Google Optimize, Optimizely czy Taplytics. Wszystko zależy od danej strony, celów i przeprowadzonej wcześniej analizy.

Jeśli chcesz osiągnąć sukces dzięki twojej stronie internetowej, to kiedy wprowadzasz zmiany na niej, musisz porównać różne wersje strony. Robisz to po to, żeby sprawdzić, które zmiany działają najlepiej i wybrać te, które dają lepsze rezultaty. Pokazując użytkownikom różne wersje strony w sposób losowy, lepiej określisz, która wersja czy zmiana ma wpływ na ich zachowanie i prowadzi do optymalizacji konwersji.

Co możesz przetestować dzięki testom a b?

Testowanie możesz przeprowadzić na wielu różnych aspektach, testować możesz np.:

  • układ strony,
  • kolor przycisku,
  • kształt przycisku,
  • kolejność elementów strony,
  • nagłówki,
  • obrazki,
  • style tekstu jak podkreślenia, pogrubienia czy powiększenia,
  • opisy.

Niemal każdy elementy strony może być przetestowany, bo nigdy nie wiemy co ma największy wpływ na decyzję naszych klientów. Jednak w pierwszej kolejności warto skupić się na tych kilku wymienionych wyżej.

Jak długo prowadzić test A/B?

Odpowiedź na to pytanie nie jest oczywista, jednak warto tutaj założyć sobie określoną liczbę konwersji, jako wyznacznik czasu trwania testu. W zależności od indywidualnej sytuacji, z którą mamy do czynienia na stronie internetowej, ta liczba może być różna a wpływ na to będzie miała ilość ruchu jaki strona generuje.

Czym są testy wielowymiarowe?

Wcześniej wspomnieliśmy o tym, że dobrze jest wykonywać testy oparte na jednej zmiennej, jednak nie zawsze jest to najlepsza opcja. Testy oparte na wielu zmiennych określa się mianem testów wielowymiarowych. Ich celem jest zarówno wyłonienie najlepszego wariantu (tak jak w przypadku testu A/B), jak i stwierdzenie, który z analizowanych elementów jest ważniejszy. Na przykład możemy poddać testom nagłówek, w którym zawarte jest CTA oraz kształt przycisku. Podczas testu wielowymiarowego należy poddać testom wszystkie możliwe kombinacje (zakładając, że będą to 2 kolory przycisku i 3 nagłówki będziemy mieć 6 kombinacji). Może się okazać, że kolor nie ma w tym przypadku znaczenia, ponieważ jeden z trzech nagłówków zawsze prowadzi do lepszej konwersji.

Twoja strona nie przynosi oczekiwanych rezultatów? Odezwij się, a przeprowadzimy dla Ciebie wysokiej jakości testy A/B.

Podobne wpisy